12 april 2018

Hierbij enkele actualiteiten op het gebied van bouwen en wonen:

1. De ministers Ollongren en Wiebes hebben een brief gestuurd aan de colleges van B&W over de aardgasvrije wijken: zie bijlage. Bij de brief zelf hoort nog een bijlage waarin de opzet/stimulering van aardgasvrije wijken wordt uiteengezet

2. De woningmarktmonitor van de ABN Amro ziet  spanningen op de woningmarkt met als voornaamste ontwikkelingen: De sterke stijging van de woningprijzen (het sterkste in 17 jaar), de woningaankopen staan onder druk door gebrek aan aanbod en het rendement op woningen is nu groter dan het rendement op aandelen

3. Wethouder Ivens van de gemeente Amsterdam vindt dat de projectontwikkelaars ook bij gestegen bouwkosten gewoon moeten doorbouwen: zie www.cobouw.nl nieuwsbericht van 10 april 2018

4.Bouwend Nederland heeft oa een artikel over de woningnood in Nederland: www.bouwendnederland.nl/nieuws/11874802/bnr-bouwmeesters-woningnood

5. De NVM gaat ook in op de moeilijke situatie op de woningmarkt: https://www.nvm.nl/actueel/persberichten/2018/04kwartaal2018q1

6.Op de site van neprom een kort verslag van de bijeenkomst in Utrecht over het investeringsplan duurzame verstedelijking, met o.a. als conclusie het belang van samenwerking tussen markt en publieke partijen:  www.neprom.nl nieuwsbericht van 10 april 2018

7.Op 23 april  vindt het top debat bouwen van de nvb plaats: www.nvb-bouw.nl

8. Rabo REF publiceerde het Vastgoedbericht 2018: https://www.rabobank.nl/images/vastgoedbericht-2018_29950922.pdf