21 oktober 2018

Hierbij enkele berichten over bouwen en wonen:

1. In alle media is al uitvoerig aandacht besteed aan het rapport van de onderzoeksraad voor veiligheid over de instorting van de parkeergarage in Eindhoven. In de bijlage zijn het rapport, de achterliggende documenten en de aanbevelingen weergegeven; zie ook:
    www.onderzoeksraad.nl en bijvoorbeeld www.cobouw.nl

2. Vastgoedbelang, de belangenvereniging van particuliere vastgoed beleggers, wil dat het Rijk de regie krijgt bij de woningbouw en niet de decentrale overheden zoals nu. Dit ook als reactie op het de kritiek dat de beleggers woningen voor starters zouden wegkapen. De beleggers willen graag woningen bouwen, ,maar zij stuiten daarbij op veel en verschillende regelgeving: daardoor duurt het 7 jaar voordat een plan echt gerealiseerd is. Door de decentralisatie zijn er  veel verschillende regels, wat de woningbouw vertraagt. Uitgifte van grond tegen hoge prijzen en uitgifte in erfpacht maken het proces ook moeilijker, aldus Vastgoed belang